Vyhledat

 

Kam kráčí odpadová legislativa

7.3.2017 - Kategorie: EU - legislativa
autor: Petr Miller, přečteno: 139x

Před valnou hromadou EuRIC vrcholí aktivity na všech stranách a úrovních. valná hromada EuRIC je jen malý impuls. Jde o silnější motiv a tím nesporně je, že se blíží další hlasování v EU, jehož výsledek může být úspěch či neúspěch. Tedy jak pro koho. S tím, jak jinak, související nezanedbatelný zisk. 

Protože je obtížné najít vhodnou formu pro informaci, zvolili jsme zpřístupnění korespondence ve věci odpadové legislativy EU v souvislosti s blížící se valnou hromadou EuRIC a souvisejícími akcemi v Bruselu ve dnech 27. 3. - 29. 3. 2017.

Diskusi odstartovalo sdělení kolegy Maršáka:

Vážení kolegové,

dne 24. 1. 2017 proběhlo hlasování Výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu ke změnám v oblasti legislativy odpadového hospodářství (tzv. balíček k oběhovému hospodářství). V příloze Vám zasílám zprávy, které byly připraveny po hlasování tohoto výboru k jednotlivým směrnicím, které jsou předmětem balíčku. Hlasování pléna EP předpokládáme v týdnu od 13. 3. 2017.  

S pozdravem

Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D.
Odbor odpadů

Všechny 4 balíčky, přiložené kolegou Maršákem, byly již dříve diskutovány, nicméně využili jsme k další komunikaci zejména proto, že český překlad dává více možností.

Balíčky, týkající se elektro a auta, skládky, odpady a obaly, naleznete po kliknutí na příslušný odkaz.

 

V zájmu informovanosti EuRIC jsem toto sdělení poslal do Bruselu.

Zde je odpověď.

Dekuju za zaslaní.

Dokumenty zaslané v přílohách  jsou zprávy Evropského Parlamentu, které jsou veřejně přístupné už několik týdnu. Také jsme o nich informovali.

Tak se měj.

S pozdravem,

Peter

To výboru SVDS nestačilo, protože jsme se s dokumenty ihned seznámili, jakmile byly dostupné  a proto jsme požádali sekretariát o komplexní pohled EuRIC na odpadovou legislativu EU, tak jak byla v průběhu let projednávaná

Zde je odpověď a jistě stojí za přečtení.

Komplexní pozice EuRIC byla prezentovaná Evropskému Parlamentu a Radě  hlavně v prvních fázích legislativního procesu (prosinec 2015 – červen 2016), předtím než byly podány pozměňovací návrhy a Rada přišla s kompromisní pozici).

V mezičase EuRIC adresuje konkrétní body jako reakce na rokovaní v EU institucích.

V lednu 2017, Evropsky Parlament přijal zprávu, o které bude hlasovat jako o celku a změna se už dosahuje podstatně složitěji. K zprávě může podat pozměňovací návrh jenom skupina nejméně 40 poslanců anebo cela politická frakce (jako se stane v případě definice komunálního odpadu).

Pozice EuRIC k revizi odpadové legislativy byly prezentovaný v několika dokumentech v posledním roce a půl, paralelně s rokováními v Evropských institucích:

-          Nejnovější pozice byla komunikována našim členům v úterý minulého týdne jako draft pro komentáře: “Recyclers'Position_RevisionWasteLegislation_Draft” (viz v příloze).

Pro lepší přehled, EuRIC během legislativního procesu (ještě v červnu 2016, když stačil jeden poslanec na podání pozměňovacího návrhu) podporoval, aby:

Ø  Definice recyklace popisovala činnost firem, které přes národní organizace zastupujeme – jinými slovy, aby recyklace nebyla klasifikovaná jako “předpříprava” pro “finální recyklaci”, což se snaží určitá průmyslová odvětví protlačit;

o   S tím úzce souvisí, metoda výpočtu recyklačních cílů, kde EuRIC podporuje, aby byla zachovaná také moznost počítat výstup z třídicích zařízení;

Ø  Separovaný odpad nekončil v spalovnách;

Ø  Vytvoření trhu pro druhotné suroviny + podpora poptávky po druhotných surovinách;

Ø  Minimální požadavky pro organizace zodpovědnosti výrobců, které by zaručovaly jejich transparentnost a zabraňovaly deformaci trhu;

Ø  Design výrobků ulehčující recyklaci;

Ø  Zabránit omezení exportu druhotných surovin…

Co se týká Teličky a Poce jako zpravodajců, byli to zpravodajci ve výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE), který vydal jenom “poradní” názor. Rozhodující je zpráva výboru životního prostředí (ENVI), kde je zpravodajkyní Bonafé.

Změna EU odpadové legislativy byla a bude jako jeden z hlavních bodu programu probíraná na mnohých setkáních pracovní skupin EuRIC, a také na valných shromážděni. Klidně to můžeme ještě podrobněji prodiskutovat po anebo před valnými shromážděními teď v březnu.

Rád Ti poskytnu k danému tématu jakékoliv další informace.

S pozdravem,

Peter

Myslím, že toto je nejkomplexnější pohled na projednávání odpadové legislativy v EU.

Bohužel, nic není jednoduché a proto, ne všichni poslanci v EU za ČR jsou pro hájení zájmů recyklace druhotných surovin v pojetí, které presentuje v zájmu svých členů SVDS, použitelní. Dokonce někteří nejsou použitelní vůbec. Tedy SVDS se dostává do situace, kdy musí pečlivě vybírat co a komu sdělovat, s kým se sejít a s kým se radosti ze vzájemné komunikace a výměny postojů a stanovisek, raději vzdát. Proto často mohou vypadat některé informace jako vytržené z kontextu a málo srozumitelné. Nicméně, rád bych ujistil, pokud směřují na správné místo, jsou velmi srozumitelné a jednoznačné.

 

Dalším příkladem může být dnešní komunikace na téma vzdělávání. I když se to bude zdát mnohým jako nezajímavé a málo podnětné, myslím, že opak je pravdou.

Nakonec posuďte sami.

 

K dnešnímu rokování o dalším postupu ve věci vzdělávání za účasti Polívkové, Miller.

Použitý materiál je v příloze „elektro“, kde jsou také „auta“. Zbývající 3 směrnice jsem všem poslal již dříve. Odkazy, jako hypertextové odkazy jsou výše.

Zpravodajem komise pro všechny 4 návrhy je Simona Bonafé. Telička je zpravodajem za „průmysl“ v „elektro“ a „skládkách“. Po přečtení obou jeho „Stručných odůvodnění“ je zřejmě, že podstatná část textů je v obou shodná.

Viz str. 24/53

20.10.2016

STANOVISKO >Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku

pro Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin

k návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností, směrnice 2006/66/ES o bateriích a akumulátorech a odpadních bateriích a akumulátorech a směrnice 2012/19/EU o odpadních elektrických a elektronických zařízeních

COM(2015)0593 – C8-0383/2015 – 2015/0272(COD)

Navrhovatel: Pavel Telička   Výňatek z textu

Navrhovatel vítá revidovaný návrh Komise, jelikož přináší širší, ucelenější a rovněž realističtější přístup. Pro zajištění rovných podmínek mezi členskými státy a pro účinné nakládání s odpady v EU je nanejvýš důležité předávání spolehlivých statistických údajů týkajících se nakládání s odpady. V této oblasti je nepochybně třeba mnohé zlepšit. Cíle, které Evropská komise předkládá, musí být ambiciózní, ale zároveň realistické a dosažitelné pro všechny členské státy, v opačném případě hrozí, že dojde k roztříštění vnitřního trhu EU a že rozvoj v této oblasti bude neinkluzivní a tedy nerovnoměrný. Správný přístup je založen na dlouhodobé vizi a dostatečně ambiciózních cílech. Navrhovatel má však i nadále pochybnosti ohledně metodiky pro stanovení cílů bez ohledu na jejich vhodnost. Poté, co budou shromážděny spolehlivé a srovnatelné údaje, bude nutné tyto cíle a ambice přezkoumat na odpovídající úroveň. Navrhovatel rovněž lituje toho, že celý návrh postrádá zaměření na vzdělávání a informace, které by měly být základem přeměny. Totéž se opakuje doslova ve „skládkách“.

 

Od strany 25/53 následují pozměňovací návrhy Teličky.

Bohužel, a doufám, že jsem to nepřehlédl, nikde se v pozměňovacích návrzích Teličky, coby zpravodaje, takto jednoznačná postrádaná potřeba vzdělávání neopakuje.

A ani zde, kde by pro to bylo místo, viz str. 43/53 a další:

Příloha I

Do směrnice 2000/53/ES se doplňuje nová příloha IIa, která zní:

„Příloha IIa

Nástroje na podporu uplatňování hierarchie odpadů a přechodu na oběhové hospodářství

 

Následuje řada konkrétně popsaných nástrojů, možností, i dokonce společných norem, zásahů do daní a DPH, atd, atd.

 

Tady naleznete všehochuť od fiskálních nástrojů podpory až po rozšiřování systémů „vratných záloh“, ale to co považuje Telička za nedostatek, on sám to dále nezmiňuje.

Proto si myslím, že to by mohlo být tím, co by odstartovalo téma vzdělávání do dalších pater zejména naší státní správy.

Není to výmysl, je to konstatace toho, co Telička řekl a bohužel, dále nerozvedl.

Je otázkou proč? Je také možné, že je to schované v nějakém návrhu, ale žádný takový náznak jsem nenalezl.

Mimochodem, doporučuji věnovat pozornost tomuto dokumentu, který je ze všech čtyřech, co poslal Maršák, nejzajímavější, zejména pro účast Teličky (v odpadech je zpravodaj Poche, ale to je slabý odvar), protože dopad bude nejen do našeho podnikání, ale i do našich domácností. V dalších dvou se mnohé opakuje.

Nakonec věty jako: [eighteen months after the entry into force of this Directive] nebo [enter year of transposition of this Directive + 1 year] do 31. prosince [enter year of transposition of this Directive + 1 year], jsou srozumitelné a dávají zřetelnou představu o rychlosti zavedení.

No a hlasování se blíží.

Tak přeji příjemný den.

Petr Miller

Nakonec:  dopis EU poslanci Pavlovi Teličkovi, který byl odeslán s přílohami dne 3. 3. 2017 a týž den jím potvrzeno doručení, poděkování a vyjádření zájmu se s obsahem seznámit.

 

Přílohy dopisu Pavlovi Teličkovi naleznete zde a zde.

 

 

 

 

zpět

 
 

© Web4ce s.r.o. 2015 | Provozováno na CMS E4E | Mapa webu

Vyhledat