Vyhledat

 

Aktuality

Víkendové rozjímání 


17.1.2015

Aneb, kdy se může zákon o odpadech stát odpadkem

Víkendové rozjímání nad odpadky

Článek Právní řád v odpadu, který naleznete na http://enviweb.info/paragraf/?tema=paragraf ,  mě inspiroval k zamyšlení, o co opravdu jde v tak zdánlivě marginální komoditě, jako jsou odpady. Nemohu říci, že by to bylo první zamyšlení, protože nejen již 39. novela, ale každá novela tohoto zákona, který, bohužel, nezraje do archivní kvality jako víno, k tomu vybízí. A není to novela zdaleka poslední, neboť na dveře nedočkavě, coby politická objednávka, kromě řady dalších, klepe 40. novela, která už také platit měla, ale protože politická přání zhusta nejsou podložena tím, co lze a co nelze, nastala doba žonglování s paragrafy, jak to zaonačit, aby platila aspoň od dubna tohoto roku.   

Proč se tyto komedie odehrávají a jsou vůbec nutné?

Na jedné straně MŽP vytrubuje do světa, že dokonce dva nové odpadové zákony jsou na stole a na straně druhé salámovou metodou „vylepšuje“ stávající zákon, který za necelý rok bude, jak MŽP ubezpečuje, nahrazen zmíněnými novými a moderními zákony. Ti, kteří na tento slavnostní okamžik čekají již několik let si řeknou, „Kdyby pánbůh dal!“, a zasvěcení s otazníkem poznamenají, „V jaké podobě?“. Princip tvorby obou odpadových zákonů, postavený na myšlence účasti významných zástupců odpadových odvětví v Pracovních skupinách (dále jen PS), ustavených rozhodnutím ministra se pomalu vytrácel, až se vytratil zcela. Myslím si, že důvodem byla odborná připravenost členů PS, která se projevila jako spíše nežádoucí, když politicko-komerční zájem shledal, že někteří členové PS skutečné cíle nejen neakceptují, ale významně a hlavně kompetentně je nabourávají.

Na našich stránkách jsme nedávno použili výraz „odpadová legislativní smršť“. Označení nepochybně úsměvné, když si uvědomíme, co „smršť“ vyřešila, ale měl by nás úsměv přejít, pokud si uvědomíme, jak velký vydáme z našich kapes finanční náklad a jak velký časový prostor je nutný k tomu, aby tak zvaná „odpadová smršť“ vznikla. Analyzovat přínosy a náklady návrhů některých politických stran či jejich poslanců a senátorů by bylo nesporně užitečné.

Totalita byla o sešněrování občana do sítě zákazů, příkazů, doporučení a dobře míněných rad, jejichž nerespektování mohlo mít fatální důsledky. Dnes se pyšníme, že máme demokratický stát, ale co se stalo v právní oblasti? Když si odmyslíme blbosti plynoucí z Bruselu, které mnohdy zavádějí něco, nad čím v němém úžasu zůstává rozum stát, a co respektovat zřejmě nikdo nebude, je třeba souhlasit s tím, že nové zákony a úpravy stávajících nejen, že neusnadňují náš život, ale opravdu ho otravují. Zákon o odpadech nevyjímaje, protože jeho překotné a nedomyšlené úpravy nemohou být výsledkem skutečných potřeb, ale více méně důsledkem primitivní politické objednávky. Nakonec, můžeme si za to sami. Za tímto marastem nestojí imaginární postavy, ale konkrétní lidé, které jsme si svobodně zvolili, a kterým jsme na pár let propůjčili důležitou pravomoc, že mohou ovlivňovat náš život. Co jsme si nadrobili, to máme a tak, bohužel, musíme to vydržet do dalšího volebního období. I o tom je demokracie.

Jedinou jistotou v tržní ekonomice je nejistota, ale není důvod tuto pravdu dále „vylepšovat“ nepromyšlenými novelizacemi zákonů a prohlubováním nejistoty, což nemůže skončit jinak než ztrátou důvěry v právo.

Petr Miller

Předseda SVDS

 



11. shromáždění SVDS 


16.1.2015

Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin svolává 11.shromáždění ve čtvrtek dne 29. 1. 2015

Pozvánku naleznete ZDE

Vyjímáme z připravovaného programu:

Změna stanov SVDS

Vyhodnocení akce "Petice" a "Leták"

Zkoušky profesních kvalifikaci v oboru recyklací

Co je třeba ke jmenovaní zástupcem autorizované osoby pro profesní kvalifikace

Elektronovela a její dopady na sběrny

Kam se ubírá odpadová legislativa

Vystoupení g.ř. KS REMA a jak pokračovat ve výkupu elektrošrotu

 

 



SVDS nejen protestuje, ale ukazuje i cestu 


15.1.2015

Informace Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin k regulaci odkládání (výkupu) kovů prostřednictvím obecně závazných vyhlášek obcí(dále jen „OZV“)a aktuálnímu právnímu rámci této podnikatelské činnosti obecně, včetně bezhotovostních plateb

         

Žádost Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, z.s. o uveřejnění odpovědi podle příslušných ustanovení zákona č. 46/2000 Sb., tiskového zákona

 

Vážení,

Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, IČ: 22728210, sídlo: č.p. 50, 262 31 Lazsko, korespondenční adresa: Libáňská 2334/2, PSČ: 193 00  Praha 9, spolku zapsaného ve spolkovém rejstříku MS v Praze, oddíl L, vložka 19252 (dále jen „SVDS“) se obrací na všechna regionální i celostátní média v reakci na sdělení (články) a reportáže uveřejněné v období od 1. 1. 2015 týkající se výkupu a zpracování druhotných surovin na území České republiky.

SVDS je početně, obratem a významem, největším spolkem v oblasti výkupu a zpracování druhotných surovin na území České republiky. Základnu tvoří téměř 70 členů, právnických a fyzických podnikajících osob, jejichž společný obrat ročně přesahuje 16 miliard Kč.

A právě z toho důvodu považuje SVDS za potřebné zaujmout stanovisko k řadě zavádějících informací, které se objevily v médiích s počátkem nového roku, a týkajících se zejména buď úplného zákazu výkupu odpadových kovů od fyzických osob, který údajně plyne z některých OZV, namátkově např. v Bohumíně, Karviné, Havířově, Orlové, Chomutově a jinde, nebo povinnosti vykupovat kovy pouze bezhotovostní formou.

Důkazem zjevné zmatečnosti, v jaké se celé odvětví výkupu a zpracování druhotných surovin s počátkem nového roku ocitlo, je pak zejména sdělení (článek) uveřejněný dne 8. 1. 2015 ve 14:07 na zpravodajském serveru ČTK – ceskenoviny.cz pod názvem „Od března se zřejmě kovy nebudou vykupovat „za hotové“[1], který byl převzat bez dalšího (jakékoliv korekce) řadou médií.

I SVDS si uvědomuje, že právní úpravanejen výkupu odpadových kovů, ale obecně systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů[2] jako takových, je značně nepřehledná, nesrozumitelná, výkladově nejasná až problematická, což je způsobeno zejména dá se říci až „legislativní smrští“ na poli odpadové legislativy, která je mnohdy přijímána „překotně“ s cílem řešit mnohdy jen řadu dílčích až marginálních aspektů, a není přijímána systematicky a provázaně na řadu dalších právních předpisů.

Tento stav však NEMŮŽE A NESMÍ být ke škodě významného průmyslového odvětví výkupu a zpracování druhotných surovin, a zejména a hlavně všech občanů České republiky.

SVDStaké považuje za samozřejmé, že natolik závažná skutková sdělení, kterými jistě jsou informace o platnosti / neplatnosti právních předpisů, o zákazech, které mají obsahovat včetně případných sankcí, která jsou zjevně způsobilá výrazným a možná nevratným způsobem poškodit jak všechny subjekty podnikající v odvětví výkupu a zpracování druhotných surovin, tak HLAVNĚ samotné občany, mají být předkládána pouze tehdy, je – li jejich výklad nepochybný a v komplexním pojetí.

SVDS uvádí, že dle jeho názoru:

a)       NENÍ PRAVDOU, že by od 1. 1. 2015 jakýkoliv právní předpis (ať již zákon, vyhláška, nařízení, OZV či jiný) nařizoval/přikazoval výkup odpadových kovů (případně jiné druhotné suroviny) bezhotovostní formou, když platí, že je možné provádět výkup druhotných surovin za úplatu tzv. „v hotovosti“.

b)       NENÍ PRAVDOU, že by obce prostřednictvím OZV jakýmkoliv způsobem zakazovaly lidem prodávat odpadové kovy (šroty) či jiné druhotné suroviny v tzv. komerčních sběrnách, resp. nařizovaly, že jediným možným místem, kde a jak odpadový kov (šrot) odevzdat, je místo určené a případně přímo provozované obcí.

NADÁLE ZŮSTÁVÁ ZACHOVÁNA MOŽNOST VÝKUPU odpadových kovů (šrotu) či jiných druhotných surovin JAKO LEGÁLNÍ A LEGITIMNÍa stejně tak je legální a legitimní jejich předávání osobě oprávněné ke sběru nebo výkupu za podmínek stanovených zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění, a to jak v případě, že se bude jednat o tříděnou složku komunálního odpadu tak i v případě, že se bude jednat o odpadové kovy nespadající v rámci Katalogu odpadů mezi odpad komunální.

c)       NENÍ PRAVDOU, že by bylo možno kohokoliv penalizovat(pokutovat) za to, že doveze a odevzdá odpadový kov (šrot) či jinou druhotnou surovinu v tzv. komerční sběrně, a to ani provozovatele výkupny, tak ani toho, kdo odpadový kov (šrot) do výkupny dovezl.

SVDS tímto žádá uveřejnění odpovědi podle § 10 zákona č. 46/2000 Sb., tiskového zákona, neboť jméno a dobrá pověst jeho členů – právnických osob, byla dotčena NEPRAVDIVÝM skutkovým tvrzením, jak výše uvedeno a jak je uvedeno SVDS na pravou míru.

Žádost o zveřejnění odpovědi není snahou média a samotné autory článků a reportáží jakkoliv dehonestovat nebo zpochybňovat jejich práci.Tím spíše ne při vědomí, o jak složité problematice informují. Je spíše poukázáním na fakt, že je třeba k problematice přistupovat komplexně, erudovaně a dříve, než dojde ke zveřejnění jakýchkoliv informací, zjistit názory a stanoviska z různých zdrojů.

Text odpovědi k uveřejnění podle příslušných ustanovení zákona č. 46/2000 Sb., tiskového zákona:

„Obecně závazné vyhlášky přijaté některými obcemi v roce 2014 – např. v Bohumíně, Karviné, Havířově, Orlové, Chomutově a jinde – nezakazují prodávat odpadové kovy (šrot) či jiné druhotné suroviny v tzv. komerčních sběrnách. Úpravou těchto obecně závazných vyhlášek příslušné obce ve své podstatě jen předešly úpravu zákona o odpadech, který od 1. 1. 2015 ve svém ustanovení § 17 odst. 2, resp. odst. 3 mimo jiné jasně říká, že: Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadůvznikajících na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělené soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů.Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů.“ Předmětnou právní úpravu totiž měla Česká republika povinnost přijmout právě nejpozději od 1. 1. 2015 v souladu s předpisy EU. Stav, kdy obec – v souladu se zákonem o odpadech a příslušnými směrnicemi EU – určí místo nebo místa (sběrný dvůr, systém velkoobjemových kontejnerů apod.), kde mohou občané obce odpadový kov (šrot) odevzdat, neznamená, že občané nemohou odpadový kov (šrot) odevzdat jinde a jiným způsob, pokud je takový způsob v souladu se zákonem o odpadech. Z toho důvodu není ani možné kohokoliv penalizovat (pokutovat) za to, že doveze a odevzdá odpadový kov (šrot) či jinou druhotnou surovinu v tzv. komerční sběrně, tedy ani provozovatele výkupny, tak ani toho, kdo odpadový kov (šrot) do výkupny dovezl.“

SVDS nezpochybňovalo a nezpochybňuje problémy, které řada obcí řeší v souvislosti s krádežemi kovů a jiných druhotných surovin. Na druhou stranu odmítá, aby bylo celé jedno průmyslové odvětví s bohatou historií a tradicí, v němž nachází uplatnění tisíce občanů a jehož obrat činí téměř dvě desítky miliard korun ročně, soustavně „atakováno“ a „konfrontováno“ v pravidelných cyklech v zásadě s jedním jediným argumentem, že „v obcích se ztrácejí kanály, poklopy a dopravní značky“, ale už nebyla předkládána žádná relevantní data typu v jaké obci a kolik evidují případů odcizení právě jen tohoto typu obecního majetku, jaká je skutečná hodnota takto odcizeného majetku a nikoliv pouze odhady, jaké už dnes existují možnosti na straně obcí i orgánů veřejné správy takovou činnost postihovat, kolik v které obci bylo investováno do kamerových systémů, které mají právě takovýto druh kriminální činnosti primárně v reálném čase odhalovat a strážníkům obecní policie umožnit efektivně řešit ještě dříve, než vůbec nějaká škoda vznikne apod.

SVDS opakovaně připomíná své „desatero“,[3]jehož prvním bodem je, že: „Nepodporujeme kriminalitu, nevykupujeme materiály pocházející z trestné činnosti.“

SVDS konstatuje, žeod přijetí zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění, potažmo Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic, se výrazně mění ve společnosti nejen v České republice, ale celosvětově a to zejména díky technickému a technologickému pokroku a růstu ekonomik „třetího světa“ nazírání a vnímání předmětů a látek jako odpadů a to směrem k „surovinovému“ pojetí.

A v souvislosti s tím SVDS nezbývá než JASNĚ DEKLAROVAT, že kov, a to i odpadový, je surovinou, je majetkem a každému občanovi České republiky, který ho vlastní, stejně jako tomu je ve všech zemích Evropy, je a musí být zachována možnost ho zpeněžit za tržní cenu. Jakýkoliv jiný přístup a/nebo snahy nelze vnímat jinak, než jako vyvlastnění. Ano, vyvlastnění v demokratickém právním státě možné je, vždy však pouze jako poslední možnost, na základě zákona a za náhradu. Česká republika je přece demokratickým právním státem.

Má – li dojít k porovnání a „hře“ čísel, a zůstaneme – li, prozatím, pouze u odhadů, lze pravděpodobně předpokládat, že v ročním úhrnu je třeba uvažovat o náhradě u desítek, spíše však stovek tisíc občanů České republiky, v řádech miliard korun. Pravidelně, každý rok.Občanů, kteří se hlásí ke svému majetku, kteří chtějí svobodně rozhodovat o tom, kdy a jak s ním naloží. Ano, možnás ním naloží tak, že ho – dobrovolně a svobodně – odevzdají v systému třídění a sběru komunálního odpadu nebo ho rovnou předají obci. Zdarma. Nebos ním naloží tak, že ho– dobrovolně a svobodně – prodají za tržní cenu, cenu, kterou jejich majetek má a kterou legitimně očekávají. SVDS se ptá: „Je to dobře nebo špatně“?

Občané očekávají primárně možnost svobodné volby a spravedlivého přístupu od těch, které ve svobodných volbách zvolili za své reprezentanty. Nechtějí a také samozřejmě nemají ve svém důsledku nést dopady a důsledky toho, že jistá – sice nikoliv zcela marginální – ale rozhodně ne početná skupina občanů v porovnání s poctivými a zákony dodržujícími občany České republiky, páchá trestnou činnost.Lze to celkem dobře přirovnat např. k tomu, že ačkoliv hodnota na území České republiky odcizených motorových vozidel v kalendářním roce činí cca. 1,2 – 1,5 miliardy korun českých, nikdo nezakazuje obecně motorová vozidla používat, nikdo nestanoví povinnost vlastnit zabezpečené parkovací stání nebo ojetá vozidla předat bezplatně obci, apod. Nebo k případu škod v prostředcích MHD, které čítají minimálně stovky milionů korun českých, jízdy tzv. „na černo“ v to nepočítaje. Ani zde nepřipadá v úvahu např. zvýšení jízdného násobně jen proto, aby poctiví občané „pokryli“ škody vzniklé jednotlivým dopravním podnikům v důsledku toho, že marginální část spoluobčanů jízdné naopak neplatí nebo svévolně poškozuje dopravní prostředky.

A nezůstává jen u toho. Jak již řečeno, výkup a zpracování druhotných surovin, je významným průmyslovým odvětvím s dlouhou tradicí. Za dobu jeho fungování v prostředí a podmínkách tržní ekonomiky tisíce podnikatelů (OSVČ i firem) investovalo řádově desítky miliard korun do rozvoje svého podnikání a vytvořilo desetitisíce pracovních míst. Řada projektů je spolufinancována z fondů EU.

Otázky, které tak OZV částečně otevřely, zjevně nejsou ani zdaleka problémem obecní normotvorby, a nemají být na úrovni OZV vůbec řešeny, protože mají natolik zásadní celospolečenský a vlastně nadnárodní charakter, že jejich řešení je dnes již spíše otázkou předpisů na komunitární úrovni a zákonů na úrovni národních států.

A odpověď na jaké zásadní otázky že musí Evropa a Česká republika nevyjímaje hledat odpovědi?

„Co je a co není odpad? Kdy se předmět nebo látka odpadem stává? Kdy naopak to, co bylo v nějaký okamžik odpadem, odpadem přestává být? Je odpad majetkem? Jakou míru a způsob ochrany vlastnického práva k němu lze zvolit? Jakou míru naprosto svobodného rozhodování občana „co s ním, kam s ním“ je možné v konzumní společnosti ještě akceptovat?“

SVDS je otevřeno ke komunikaci s médii na celostátní i regionální úrovni, připraveno poskytnout odborná stanoviska a vyjádření k problematice výkupu a zpracování druhotných surovin, právě s cílem informovat jak samotná média, tak hlavně občany České republiky o této problematice komplexně, v souvislostech.

 

Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin



[1]http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/od-brezna-se-zrejme-kovy-nebudou-vykupovat-za-hotove/1166503

[2]Ponechme nyní stranou značně odbornou polemiku, zda je kov, resp. kovový šrot stále ještě vůbec odpadem, kdy se případně stává odpadem komunálním apod.

[3]http://www.svds.cz/cz/uvod/desatero.html



Odpadová legislativa, nebo guláš 


14.1.2015

Dokonce z kuchyně ČTK a MF Dnes.

Podle toho, co se čtenáři mohou v poslední době dočítat, spíše bych se přiklonil ke guláši ochuceném ingrediencemi mistry kuchaři nejen z ČTK či MF Dnes. Poněkud postrádám, že příslušná ministerstva okamžítě nereagovala a nevydala prohlášení, které by uvedlo, že podobné nesmysly se nezakládají na pravdě, ale asi nebyl a stále není zájem.  

Podle MF Dnes, cituji, začaly od Nového roku platit vyhlášky, které zakazují lidem prodávat šrot v komerčních sběrnách, například v Bohumíně, Karviné, Havířově, Orlové nebo Rychvaldu v Moravskoslezském kraji. Prodat šrot do sběren mohou pouze firmy, občané jen v městském separačním dvoře“.

Separační nebo sběrný dvůr, vem to čert, ale od kdy ve sběrném dvoře mohou občané zpeněžit svůj majetek? Ne že by to nebyl hlavní utajovaný cíl SMO ČR, ale ještě tak daleko nejsme. Rád bych se také redaktorů MF Dnes zeptal, jak reagovali občané ve vyjmenovaných městech a obcích a vůbec, je opravdu možné, aby tam něco tak pitomého platilo? Proč se redakce MF Dnes neobrátila na SVDS, které by jim ochotně poskytlo validní informaci, aby netápali v bludech. Dokonce by jim poskytlo leták, který nezištně nabízíme ke stažení zde, který občany informuje, aby nepodléhali dezinformacím a klidně dál nosili kovové předměty, jejich osobní vlastnictví, které se rozhodli zpeněžit, dále do výkupen. Rádi ho vykoupíme.

Další z perel, které přinesly „české noviny.cz“ s odvoláním na ČTK, je nepochybně další z řady pozoruhodných výroků starosty Velkého Oseku, Pavla Drahovzala. Cituji výňatek: "Musí rozhodnout, jestli může vyhláška obce zakázat nosit odpad do sběrny, i když na území obce je," řekl dnes ČTK. Loni ministerstvo vydalo stanovisko, že obce nemají podle zákona možnost zamezit obecně závaznou vyhláškou prodeji kovů do sběren a výkupen. Tehdy ještě neměly povinnost nastavit třídění kovů. Nyní ji ale vzhledem k nové legislativě mají, poznamenal Drahovzal“. Ten dobrý člověk má na mysli MV ČR. „No proč ne“! Když má takovou kompetenci……. Na tom výroku je pozoruhodné ještě to, že dokonce i některými senátory byla veřejnost ujišťována, že MV ČR souhlas k realizaci např. „Bohumínské vyhlášky“ dalo a teď, s křížkem po funuse, se dozvídáme, že souhlas nedalo, což jsme samozřejmě věděli. No neberte to, ale co si z toho má, odpadovou quazi politikou a legislativním bludištěm nepolíbený občan vybrat?

Mluvčí Karviné, Šárka  Seidlerová, stejně jako mluvčí Chomutova,  Šárka Schönová, se také rozpovídala, a také nebyla k udržení. Neopomněla zmínit evergreen odpadové kriminality, poklopy kanálů, a pravila, že Člověk pobírající dávky v hmotné nouzi si prý za dva měsíce vydělal odvozem kovových předmětů 150.000 korun“.

Když připustíme, že váha víka kanálu je cca 20 kg, pak pokud by to byly pouze kanály, co kanál, to 100,- Kč, při výkupní ceně 1kg/5 Kč, tak by jich musel ukradnout 1 500 kusů. A to by to musel dělat „Zlobinovou“ metodou celé dva měsíce a nedržet nejen svačinu, ale i oběd. Opět „neberte to“, ale má vůbec město tolik kanálů? A to mu procházelo celé dva měsíce? A co na to městská policie? Konala? Před časem jsem četl podobnou perlu, kdy jakýsi písálek tvrdil, že ze zahrady rodinného domku zmizel kolotoč, který vážil dvě tuny a tedy že, jak doveda iniciativně spočítal, nepochybně zloději museli být čtyři, protože ho přehodili přes 1,8 metru vysoký plot. No rád bych ty kulturisty viděl. Na těchto zprávách je podnětné to, že si je musíte přebrat, než je začnete konzumovat. Nakonec i těch 150 000,- Kč za dva měsíce, pokud si odmyslím dávky v nezaměstnanosti, mohlo mít racionální vysvětlení.

No, ale abychom nebyli jen humorně naladěni, požádali jsme naši právní kancelář, aby našim jménem požádala, aby informace, které se nás dotýkají a které nás poškozují, byly uvedeny v souladu s tiskovým zákonem, na pravou míru.

Přece jsme si řekli na začátku roku, že si už nic, co by nás neoprávněně poškozovalo, od nikoho líbit nenecháme!

Přeji všem příjemný večer a správné informace

Petr Miller

Předseda SVDS

 

 

 

 

 

 



Jaké je to na Slovensku? 


14.1.2015

Stejné jako u nás!!! Jen zůstává otázka, jestli opisuje Žiga od Brabce nebo je to naopak.....

Spracovatelia a zberovky nesúhlasia s novým zákonom o odpadoch

Združenia, ktoré podľa ich názoru reprezentujú približne 80 % trhu spoločností z oblasti zberu a recyklácie odpadov na Slovensku, nesúhlasia s predkladaným zákonom o odpadoch. Zákon podľa nich nerešpektuje súčasné podnikateľské subjekty pôsobiace v odpadovom hospodárstve, nepodporuje a nerozvíja možnosti zberu, recyklácie a nakladania s odpadmi na tomto území, ale smeruje k útlmu odpadového hospodárstva.

Združenia poukazujú na to, že návrh zákona vytvára silné postavenie organizácií zodpovednosti výrobcu (OZV), pretože neumožňuje zberovým spoločnostiam, recyklátorom a spracovateľom odpadov, vstúpiť na trh nakladania s odpadom bez zmluvného obmedzenia držiteľa odpadu výrobcami, aj prostredníctvom OZV. „Predkladaný návrh zákona o odpadoch je vo svojej podstate privatizáciou existujúceho slovenského odpadového hospodárstva vybranou skupinou OZV, je protiprávny a zrejme protiústavný, diskriminuje súčasné organizácie pôsobiace v odpadovom hospodárstve na Slovensku, legislatívnym zákazom zúčastniť sa v systémoch vybraných výrobcov OZV. Navrhovaný zákon o odpadoch bráni v rovnosti podnikania,  transparentnosti a hospodárskej súťaži,“ konštatujú vo svojom vyhlásení.

Zberové spoločnosti a spracovatelia sa obávajú monopolizácie odpadového hospodárstva zahraničnými výrobcami a dovozcami prostredníctvom OZV. Poukazujú tiež na riziká, ktoré má spôsobiť to, že zákon ruší naviazanie druhotných surovín na cenovú indexáciu. Obávajú sa toho, že zákon vytvára komerčné predpoklady fungovania nových systémov pre vybraných výrobcov a dovozcov, ktorí budú môcť bez kontroly predražovať a ovládať finančné toky v oblasti kolektívneho plnenia povinností. „Tieto opatrenia smerujú k monopolizácii trhu s odpadmi na Slovensku,“ uvádza sa v tlačovej správe združenia. Zdôrazňujú tiež skutočnosť, že právo Európskej únie neprikazuje, aby peniaze vyzbierané od občanov pri kúpe nových produktov a tovarov (podľa združení ide o 300-350 mil. eur za rok) boli spravované organizáciami zodpovednosti výrobcov, teda výrobcami a dovozcami.

Vyhlásenie podpísali združenia APOH – Asociácia podnikateľov v odpadovom hospodárstve, RÚReP - Republiková únia recyklačného priemyslu, ZRSM – Združenie na rozvoj recyklácie stavebných materiálov a ANSDS – Asociácia nezávislých spracovateľov druhotných surovín.



Radniční mluvčí, Šárka Schönová, vysvětlovala.... 


7.1.2015

Nebo šířila poplašné zprávy???

Šíření poplašné zprávy je trestný čin podle § 357 trestního zákoníku, jehož se dopustí pachatel, který úmyslně způsobí „nebezpečí vážného znepokojení alespoň části obyvatelstva nějakého místa tím, že rozšiřuje poplašnou zprávu, která je nepravdivá“. Trest je stanoven do pěti let odnětí svobody. Pokud je čin spáchán v době ohrožení státu nebo válečného stavu, je maximální výše trestu až osm let odnětí svobody. Šíření poplašné zprávy patří mezi verbální trestné činy. 

Toliko suchá litera zákona.

Ve válečném stavu asi nejsme, ale písálek soukromého regionálního  týdeníku „Nástup“ to zřejmě ve svém článku ze dne 7. ledna vidí jinak a aby nebylo pochyb se vztyčeným perem úderně nadepsal „V boji se šroťáky pomohl městům a obcím stát změnou zákona“, a hned pilně dopsal další perlu, že „Nová vyhláška reguluje výkup kovů“. Od záměru k realizaci je cesta dlouhá a abychom pomohli občanům se zorientovat vydali jsme tento létak, který lze nalézt vyvěšený na všech našich provozovnách.

V Chomutově a přilehlých regionech to čtenáři nemají lehké, Nakonec ono to jinde lepší není, ale přece jen, za takové bezostyšné masírování veřejnosti by se nemusel rdít ani politruk Vyskočil v kasárnách v Terezíně, kam mě na převýchovu umístil bývalý režim na 28 dní.  Ale zase na druhou stranu „Neberte to“, víte aspoň něco, o co jsou jinde ochuzeni. A aby čtenáři nekoukali s otevřenou pusou, přispěchala s vysvětlením hlásná trouba radnice, která všemu dala korunu, Tedy pomyslnou.

Hrdě vyslala do světa informaci, že „stát městu pomohl také úpravou zákona, na jehož základě sběrny už nemají vyplácet peníze v hotovosti, ale na účet“. Dal jsem toto sdělení do uvozovek, protože to se nedá jen napsat, to se musí citovat. A pak se rozpovídala a zřejmě nebyla k zastavení. Stát je zvláštní slovo a je na každém, co si pod tímto slovem představuje. Problém je v tom, že stát je pomyslný pojem, vlastně neexistuje a tak by bylo na oné bodré paní či slečně, aby sdělila nevědomým, jaký to zákon ten hodný stát vlastně upravil, aby potěšil měštěníny v Chomutově.

Sice se říká, že nevědomost hříchu nečiní, ale pokud někdo se vyjadřuje veřejně písemně či verbálně, nebo dokonce hlásá co si myslí dočasné obsazení radnice, měl by mít o tom, co říká, aspoň základní povědomost. Z tohoto článku v „Nástupu“ je absence i toho základního zřejmá a je smotáno páté přes deváté. Neodolám, abych necitoval svou moudrou babičku, která říkávala „Hochu z hovna bič neupleteš, a když upleteš, tak s ním nezapráskáš“. Doufám, že jsem se nikoho nedotkl exkrementem.

Z výše citovaného zákona vyplývá, že za šíření poplašné zprávu, která je nepravdivá, si lze vykoledovat odnětí svobody do pěti let. Vzhledem k počtu podpisů pod Peticí (můžete si přečíst zde), které jsem obdržel z Chomutova je zřejmé, že tato informace musela u velké části obyvatelstva Chomutovska, Vejprtska, Jirkovska, Kadaňska a Klášterecka vyvolat vážné znepokojení, ne-li nějakou ještě další újmu či ohrožení.  A tak se nabízí, jestli nepodat trestní oznámení.

Petr Miller

Předseda SVDS

.   



Několik slov do prvního pracovního dne 


4.1.2015

Udělejme vše, aby rok 2015 byl lepší než ten minulý

Vážení kolegové, členové SVDS a sympatizanti,

dnes, 5. 1. 2015, vstupujeme do nového pracovního roku 2015. Většinou takováto oslovení začínají shrnutím toho nejdůležitějšího, co se událo v roce minulém a co nejvíce ovlivnilo v negativním nebo positivním smyslu náš segment podnikání - výkup a zpracování druhotných surovin.

Co se událo, to všichni víme a všichni jsme to intenzivně prožívali. Brutální akce z různých stran, směřující k oslabení čí totální likvidaci našeho podnikání skončily, i když jen zatím, neúspěchem jejich iniciátorů.

Nebudu rozebírat jednotlivé aktivity, „nekompetentní hurá aktivity“, ani podpůrná vyjádření některých státních úředníků, kde by se spíše očekávala vyjádření, získaná nikoliv od různých seskupení nebo článků z medií, jejichž objektivita bývá často zahalená do sítě zejména komerčních zájmů.

Náš spolek, Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, obdržel za svou činnost vysoké ohodnocení, které se projevilo tím nejpádnějším argumentem a to, že jsme se opět rozrostli a tak upevnili pro rok 2015, již v roce 2014 nezpochybnitelné postavení nejsilnějšího hráče na poli výkupu a zpracování druhotných surovin. Mnozí, kteří dosud stáli stranou, si uvědomili o co se hraje a přidali se. Je potěšující, že se také přidali i ti, kteří sice do SVDS zatím nevstoupili, ale účastní se podpisové akce „Petice“. A tak na adresu SVDS přicházejí podpisové archy z celé republiky a i když některý arch z malé obce má jen dvacet podpisů, je i to významná podpora od nečlenů.

Začal jsem krátkou inventurou roku 2014, který jsme zakončili úspěšným, Jubilejním 10. shromážděním SVDS  a přes Petici jsem rázem v roce 2015, tedy už se do minulosti nevracejme.

Rok 2015 bude pro náš segment podnikání významný z řady důvodů.

Můžeme hned začít „Bohumínskou aktivitou“. Zdá se, že v Bohumíně pochopili, že od přání k realizaci je cesta nelehká a dlouhá, zejména když přání není opřené o zákon. SVDS v tomto učinilo maximum včetně na každé naší provozovně vyvěšené informace pro občany, jak „Bohumínskou vyhlášku“ chápat, podpořenou probíhající akcí „Petice“, s jejímž pokračováním počítáme do konce ledna. Akci jsme zahájili 17. 12. 2014, a pokud odečteme sváteční dny a vezmeme v úvahu, že některé výkupny uzavřely provoz od 23. 12. 2014 do 5. 1. 2015, pak do dnešního dne, tedy za cca necelý pracovní týden, jsme shromáždili podpisové archy s 3 442 podpisy a to jen od 10 firem nebo podnikajících fyzických osob, členů SVDS a 6 archů od firem nebo fyzických podnikajících osob mimo SVDS. Dosud tedy odevzdala pouhá desetina právnických osob - členů SVDS, a ani ty samozřejmě akci ještě neuzavřely. Na zbytek, kde jsou naše největší firmy s největším počtem provozoven ještě čekáme. Lze se domnívat, že shromáždíme více než 10 000 podpisů a že takové množství již bude vyjadřovat významný postoj a politické sdělení adresátům „Petice“.

Od 1. Ledna 2015 měla také spatřit světlo světa novelizace vyhlášky 383/2001 Sb., kterou se mění vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů. Jak se můžeme dočíst z předkládací zprávy, cílem novelizace není nic jiného než rozšíření povinnosti provozovatele zařízení ke sběru a výkupu odpadů poskytovat úhradu za vykoupené a odebrané odpady pouze bezhotovostně na všechny kovové odpady uvedené v § 8 odstavci 2 a 5 vyhlášky. Zapamatujme si výraz „rozšíření“, ke kterému se ještě vrátíme.

O osudu předmětného návrhu vyhlášky se od 20. 10. 2014 můžeme dočítat na webu MŽP a vlády pouze strohou informaci, že: „V současné době se vyhláška projednává v pracovních komisích Legislativní rady vlády“. Aby MŽP nějak vyplnilo čas, ustavilo další Pracovní komisi k projednání bezhotovostních plateb, kam jsme nebyli ze zřejmých důvodů přizvání. Líto nám to být nemusí, protože žádná takováto komise, navíc ve složení, které iniciovalo MŽP, nic nemůže změnit na faktu, že jediným řešením je řešení právní o kterém ovšem nemůže rozhodnout MŽP, natož nějaká, „ad hoc“ ustavená pracovní skupina. A tak více než dva měsíce leží návrh v Legislativní radě vlády, což samozřejmě nebrání, aby paralelně kolovaly „zaručené“ informace jaký bude, ne-li, že už je výsledek. Domnívám se, že důvod „zdržení“ je méně prozaický a souvisí s výrazem „rozšíření“ na který jsem výše upozornil. Tento zásadní důvod, kterým je zásadní právní problém sahající do minulosti, jsme podrobně ozřejmili na 10. shromáždění a se kterým se můžete seznámit zde.

V mezirezortním připomínkovém řízení jsou dva zásadní materiály z roku 2014, které na jejich legislativní pouti musíme zvlášť bedlivě sledovat.

Návrh věcného záměru zákona o odpadech, předloženého na základě Plánu legislativních prací vlády na rok 2014 a jaksi navíc Návrh věcného záměru o výrobcích s ukončenou životností. Proč oba návrhy sledovat je zřejmé z neutuchajících aktivit „našich přátel“, upravit konečné znění tak aby co nejvíce splňovalo jejich přání. Oba návrhy mají před sebou ještě dlouhou legislativní pouť a je otázkou, jestli v polovině roku budou v paragrafovaném znění a v závěru roku 2015 odsouhlaseny oběma komorami Parlamentu tak aby platily od 1. 1. 2016.

Zajímavá situace se odehrává kolem „Kolektivních systémů“. Pracovními skupinami projednávaný materiál, předložený MŽP, „Zásady fungování kolektivních systémů“, kde je presentován a na pracovní poradě k uvedeným zásadám potvrzen vedením MŽP záměr, zrušit stávající kolektivní systémy a všechny zájemce o jejich provozování znovu postavit na startovní čáru, jaksi vyšuměl do ztracena. Naopak poslední legislativní kroky ve zpětném odběru odpadních elektrozařízení tomu nenasvědčují.

Nicméně na SVDS, coby širokou základnou bohatou nevěstu, se obrací některé stávající kolektivní systémy s návrhy na možnou spolupráci v zastřešení výkupen druhotných surovin kolektivním systémem pro sběr elektrozařízení. Výbor posoudí dva návrhy a do konce týdne dá doporučení, který KS zvolit.

SVDS se nejen účinně brání, ale také úspěšně řeší to, na co státní správa zapomněla. Ve vzdělávání pro recyklaci stojí před námi náročné úkoly, které řešíme společně se Střední školou služeb a řemesel ve Stochově. V rámci spolupráce s SVDS ověřila v říjnu 2014, Autorizovaná osoba (AOs) „Český faktoring a.s.“, formou zkoušek z teorie i praxe předepsaných Hodnotícím standardem pro uvedenou profesní kvalifikaci (PK) způsobilost  prvních 13-ti absolventů ze 6-ti podnikatelských jednotek. Byla tedy zahájena nová etapa rozvoje vzdělávání specialistů pro recyklaci odpadů a druhotných surovin a to převodem projektovaných vzdělávacích bloků do podnikové praxe, která bude v roce 2015 pokračovat přednostně pro naše členské firmy.

Ze sděleného je zřejmé, že nadcházející rok 2015 nebude nudný a je třeba se na to připravit. Je nejen důležité získávat další členy, stejně tak je důležité, aby naše firmy byly firmami, které nezavdávají příčinu k atakům ze strany kontrolních orgánů, obcí a dalších, jimž je naše činnost trnem v patě.

Na našich www stránkách v „Úvodu“ je v levém sloupci odkaz „Desatero“, kterým se zavázali řídit všichni naši členové a které na tomto místě jen zopakuji

1. Nepodporujeme kriminalitu, nevykupujeme materiály pocházející z trestné činnosti

2. Spolupracujeme s Policií ČR a dalšími kontrolními orgány

3. Poskytujeme občanům komplexní servis včetně odvozu materiálů.

4. Vážíme na certifikovaných vahách

5. Provozovna je vybavena kamerovým systémem s datovým záznamem.

6. Vykupujeme v souladu s předpisy v oblasti ekologie.

7. Provozovna má transparentní systém evidence výkupu

8.  Pracujeme podle Provozního řádu provozovny schváleného Krajským úřadem.

9. Osvětou snižujeme dopady na životní prostředí

10. Prevencí snižujeme riziko ekologických havárií

V roce 2015 budeme dále bojovat za udržení podnikání v segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin všemi dostupnými právními prostředky a od nikoho si nenecháme líbit žádné nepodložené či zevšeobecňující obviňování.

Na straně druhé budeme dodržovat vše co je obsahem našeho „Desatera“.

Přeji všem příjemné vykročení do prvního pracovního dne roku 2015 a společně udělejme maximum pro to, aby byl lepší než ten minulý.

Petr Miller

Předseda SVDS

 



Závěr roku nevěští klid 


29.12.2014

Stále opakovaná otázka. Jakou hru to MŽP opět hraje???

 

Konec roku 2014 se blíží a akce  "Petice" je stále aktuální.  Včas oznámíme ukončení. Děkuji za Vaše podpisy a pokud možno, pokračujte dál.

Zejména chci poděkovat nečlenům SVDS, kteří se o akci dozvěděli a neváhali okamžitě SVDS podpořit a zasílají podepsané petiční archy ze všech koutů ČR.

Obdržel jsem info, že MŽP  ustavilo pracovní skupinu k novelizaci  vyhlášky 383, kam, ze zcela zřejmých důvodů, opomnělo nominovat SVDS. Zamákčněme slzu lítosti a přejděme vekoryse fakt,  že SVDS, nesporně největší organizace  ČR v segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin, nebylo přizváno. Že význam SVDS nebere MŽP na vědomí, je jen jeho mentální problém, ale když si zjistíme, kdo že je MŽP nominován, není třeba o výběru dále diskutovat.

 Že si MŽP zadělává na potíže, je zřejmé a tak v klidu vyčkejme a dále realizujme co jsme začali. Naše síla  je v tom, že my budeme mít  konkrétní podklady, které ti přičinliví  leštiči klik ministerských kanceláří  mít nebudou.  Na základě našeho mandátu  si řekneme to co bude potřeba až nastane ten správný čas.

Do pracovní skupiny bylo údajně nominováno SPDS ČR a další, sice silné, ale ne rozhodující firmy v segmentu výkupu druhotných surovin. Údajně se tato pracovní skupina již sešla, a tak vyčkejme, co vymyslela pod taktovkou dirigenta Brabce.

SVDS nebylo ze strany některých spolupracujících organizací na fakt ustavení pracovní skupiny k bezhotovostním platbám upozorněno a to zakládá vážný problém a nastoluje otázku o  smyslu další spolupráce s těmito organizacemi.

Mám na mysli SPDS ČR, kde je to neomluvitelné. Chápu, že vedení této významem marginální organizace se snaží udržet její pověst na výsluní, ale i když se jí to nedaří, i tak  musí respektovat určitá pravidla.  

No nic, berme to jako běžné klopýtnutí  v repertoáru  divadla, do kterého silně zasahuje politika a které jistě není na poli výkupu a zpracování druhotných surovin, posledním ochotnickým zásahem.

Přeji Vám úspěšné vykročení do roku 2015

Petr Miller

Předseda SVDS



Vánoční rozjímání 


23.12.2014

Nejen měštěnínům v Bohumíně

Mnohá města si trpce stěžují, že nedokážou vyjít se svými takzvaně nepřizpůsobivými občany.   Ještě nikdy jsem však neslyšel, že by si takzvaně nepřizpůsobiví občané trpce stěžovali, že nedokážou vyjít se svými městy. Způsoby takzvaně nepřizpůsobivých jsou totiž měštěnínům nemálo proti srsti, kdežto způsoby měštěnínů jsou takzvaně nepřizpůsobivým zcela upřímně šumafuk.

A tak si jedni holt stěžují, kdežto druzí důvod ke stížnostem přirozeně neshledávají. A neshledávají ho ne proto, že by byli nepřizpůsobiví, nýbrž právě naopak, že se přizpůsobit hravě dokážou, a to čemukoli, nejlépe pak systému sociálních dávek.

Nazývat je nepřizpůsobivými je tedy naprostá mýlka. Jsou totiž stejně přizpůsobiví jako ti, kdo bystře postřehli, že se dá vesele žít třeba ze státních či evropských dotací, provizí za zprostředkování armádních zakázek nebo z úplatku od stavebních firem.

Nepřizpůsobiví jsou všichni ti ubožáci, co se výzvám doby přizpůsobit nedokázali, a nepřišli tudíž na nic lepšího než se způsobně živit prací. A jelikož schopnost přizpůsobit se je nepochybnou známkou inteligence, je očividné i to, kdo z nás je tu blbec.

 

Úspěšný den a vysoké IQ vám přeje

váš Ivo Šmoldas.

 



Projekt "Vzdělávání pro recyklaci" 


18.12.2014

Na co státní správa zapomněla, to SVDS úspěšně řeší. Skoro by se chtělo říci "Je to opravdu quazi podnikání, pane premiere"?

Aktuality ze vzdělávání specialistů pro recyklaci

 

-          První zkoušky PK Pracovník pro recyklaci (kód 26-036-H)

V rámci spolupráce s SVDS ověřila v říjnu 2014 Autorizovaná osoba (AOs)“ Český faktoring a.s.“ formou zkoušek z teorie i praxe předepsaných Hodnotícím standardem pro uvedenou profesní kvalifikaci (PK) způsobilost  prvních 13-ti absolventů ze 6-ti podnikatelských jednotek.

Byla tedy zahájena nová etapa rozvoje vzdělávání specialistů pro recyklaci odpadů a druhotných surovin- převod projektovaných vzdělávacích bloků do podnikové praxe.

  -           SVDS ve spolupráci s AOs Český faktoring  zahájilo přípravu na další etapy  praktického využití  disponibilních Profesních kvalifikací pro recyklaci určených přednostně pro své členské podniky.

V 1.pololetí 2015 bude připraveno ověření znalostí a dovedností podle Hodnotících standardů pro PK-Pracovník pro recyklaci (kód 26-036-H),Dělník pro recyklaci (kód 28-047-E), Technik pro recyklaci (kód 28-050-H) . Konkrétní  výběr PK bude proveden na základě potřeb členských podniků. Vzhledem k jejich počtu ( v současné době  68) a jejich rozdílným potřebám půjde o dlouhodobější a účelově selektovanou možnost plnění legislativních požadavků na kvalifikační vybavení tzv. oprávněných zařízení.

 

-          V 1.čtvrtletí 2015 bude také realizován za spolupráce Střední školy služeb a řemesel a SVDS v rámci UNIV3 účelový kurz pro PK Pracovník pro recyklaci (26-O36-H) s určením pro středočeský kraj.

  

-          V rámci dalšího rozvoje systematického vzdělávání pro recyklaci předložilo SVDS příslušným orgánům návrhy na zpracování :

- v rámci NSK  návrh PK v k.ú.6 – Samostatný technik pro recyklaci (určený pro  úroveň vyššího odborného vzdělání (BiC) a vysokoškolského vzdělání v úrovni bakalář (Bc). Jde o pokrytí potřeb především větších recyklačních podniků profesemi se schopností vyhledávání a realizace technických inovací a řízení složitých recyklačních procesů.

- v  rámci NSP po konzultaci s několika vysokými školami návrh  na Jednotku práce „Inženýr-specialista pro recyklaci“ v k.ú.7 tj. vysokoškolského vzdělání v úrovni magistr (Mg). Tím by měla být završena soustava profesní struktury specialistů s inženýrskou úrovní , schopnou především projektování nových technologických a technických procesů a zařízení pro recyklaci odpadů a druhotných surovin.

 

Ing Pol.



Informační leták a podpůrná právní argumentace 


17.12.2014

SVDS už nebude nečinně přihlížet

 

Čtěte zde

 

Podpůrnou právní argumentaci k letáku naleznete v modulu Legislativa pod položkou č. 45 (na konci sloupce)



Možná spolupráce s některými kolektivními systémy 


17.12.2014

Modely možné spolupráce v zastřešení výkupen druhotných surovin pro sběr elektrozařízení

Zdá se, že SVDS je žádoucí nevěsta.  O spolupráci se uchází dva kolektivní systémy.

Podrobnosti včetně modelových představ spolupráce

naleznete v modulu "Ekonomické informace" pod položkou 10



Kdo má razítko, má i rozum 


12.12.2014

Kdyby tak Pán Bůh dal

Někteří naši členové, majitelé výkupen a zpracovatelé druhotných surovin, dostávají v těchto dnech takováto neuvěřitelná upozornění. Čtěte zde

Připravujeme pro členy SVDS a vlastně spíše pro širokou veřejnost podrobné doporučení, připravené naší právní kanceláří, jak postupovat. Není důvod kazit si svátky klidu a míru.

Leták k vyvěšení na našich provozovnách je hotov a dnes, 15. 12. 2014 byl dán k připomínkovému řízení všem členům  SVDS a k posouzení expertům z oblasti práva.

Finální znění obdrží členové SVDS nejpozději v pátek, 19. 12. 2014, v dopoledních hodinách. 

Žádáme členy SVDS, aby po obdržení letáky v nepromokavém obalu umístili na viditelná místa ve svých provozovnách a to, tak, aby informovaly i vně každé provozovny.

Spustili jsme petiční akci a žádáme členy SVDS a další, kterým není vývoj v segmentu lhostejný, abyste naší „Peticí“, kterou si můžete stáhnout z našich www stránek včetně doprovodných dokumentů,  oslovili co největší okruh občanů, protože není ohroženo jen podnikání v tomto segmentu, ale hrubým a neomaleným administrativním pokusem jsou hrubě zneuctěna práva všech občanů České republiky.

Leták je členěn do 5 odstavců a je koncipován na jeden list formátu A4. S letákem bude distribuován rozsáhlejší manuál pro majitele výkupen, mluvčí výkupen  a další občany, kterým by podobnými OZV obcí byla nebo mohla být omezena jejich práva s podrobným návodem, jak se ve vyjmenovaných případech chovat a postupovat ve smyslu hájení svých práv.

KOVOVÝ ODPAD MŮŽU PRODAT VE VÝKUPNĚ A OBECNĚ ZÁVAZNÁ VYHLÁŠKA OBCE MI TO NEMŮŽE ZAKÁZAT

KOVOVÝ ODPAD SE MŮŽE NADÁLE VYKUPOVAT

JE POVINNOSTÍ KONTROLNÍCH ORGÁNŮ, ABY VYVRÁTILY NAŠE ARGUMENTY

CO DĚLAT, KDYŽ KONTROLNÍ ORGÁN (např. obecní policie) PŘES VŠECHNY ARGUMENTY ZAHÁJÍ ŘÍZENÍ O PŘESTUPKU

JAK JE TO S BEZHOTOVOSTNÍMI PLATBAMI ZA VYKOUPENÝ KOVOVÝ ODPAD OD 1. 1. 2015

Petr Miller

předseda SVDS

 

 



10. shromáždění SVDS 


7.12.2014

Jubilejní shromáždění očima P. Millera

10. shromáždění SVDS

Jak ty roky letí. Začínali jsme na hausbotu v roce 2008 prakticky „z ničeho“. Bylo nás všehovšudy snad jen pět, kteří jsme začali organizovat a hlavně přesvědčovat, že je nejvyšší čas se proti útokům na náš segment podnikání postavit. Píše se rok 2014 a z původního „z ničeho“ je za 6 let nejvýznamnější hráč v segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, sdružující 70 právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob z celé republiky. Je-li něco jubilejní, pak je třeba přijít s něčím novým. A tak poprvé se výbor pokusil realizovat něco, s čím zatím nebyly zkušenosti. Rozdělili jsme shromáždění na dvě části. Dopolední část byla věnována vystoupení hostů k druhotným surovinám a odpadové legislativě. Odpolední část se zabývala vnitřními záležitostmi. Bylo třeba zvážit, jestli počet a složení výboru odpovídá dynamickému nabírání nových členů a také šlo o potvrzení mandátu stávajícího výboru a o změnu stanov.

Příprava nebyla jednoduchá, protože vše bylo děláno „na koleně“. O to více nás zaskočil přístup ministerstva životního prostředí a to konkrétních zaměstnanců. Náměstkyně Peštová na žádost SVDS o schůzku, na které by zástupce představil program 10. shromáždění SVDS odpověděla kladně a navrhla termín setkání na pátek, 21. listopadu.

Dne 18. 11. 2014 bylo už vše jinak, viz korespondenci zde.

Nelze to vzít jinak, než jako drobnou jizlivost a tak přemýšlím, co by stalo, kdybychom přeložili naše shromáždění na 27. 11. kdy zřejmě už na MŽP by zavládla pohoda a dokonce zaměstnanci MŽP už by zase mohli držet svačinu a přestávku na oběd a dokonce někdo by mohl poctít svou přítomností naše shromáždění. Ale přesto, „sum ergo dubito“, nemohu si odpustit poznamenat, protože mám zkušenost z řízení federálního ministerstva, tedy v poněkud větším státě, než představuje Česko a šmudlá stávající MŽP, že si neumím představit, že může takováto situace na ministerstvu nastat. Nutno dodat, že po zkušenostech s MŽP nás to nijak nezaskočilo a v krátké době jsme operativně program přizpůsobili.  MPO svůj slib drželo a už tady je vidět ten obrovský rozdíl v chápání toho, co znamená důvěra ve spolupráci s partnery, navíc ne s ledajakými. Ale nechme to být, jak říkávala moje babička, „Hochu, ono se to každému jednou vrátí“.

Všichni účastníci pochopili, o co jde, a přizpůsobili své programy nové situaci. Za to jim patří náš dík.

A tak jubilejní 10. shromáždění, po úvodním slově předsedy Jiřího Hejlka, mohlo v příjemném prostředí hotelu Čertousy začít.

Jako první vystoupila Ing. Pavlína Kulhánková, ředitelka odboru životního prostředí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR s tématem, Politika druhotných surovin a její prosazování v praxi. Presentace vystoupení je zde

Dále vystoupila Ing. Veronika Knoblochová, ředitelka firem CZEHPHO a RESOLAR. Pro většinu účastníků neznámá, ale stačilo několik minut a bylo zřejmé, že presentaci s názvem Kolektivní systémy – neziskovky se ziskem, je třeba velmi pozorně sledovat. Presentace je zde

Stávající nejistá situace v našem segmentu podnikání nutí připravit se na všechny možné eventuality, mezi které patří i situace kdy někteří budou podávat žaloby na stát pro zmařené investice apod. Jednatel znaleckého ústavu v oboru ekonomika BOHEMIA EXPERTS, s.r.o., RNDr. Josef Knápek připravil presentaci „Oceňování podniků. Kdy, proč a jak“. Presentace, kterou přednesl Bc. Oukropec je zde.

Po tomto vystoupení náledovala přestávka. Zvukové záznamy od zahájení shromáždění do přestávky naleznete zde.      (Začátek nastavte na 9.45 posuvníkem)

Po přestávce následoval Pohled právníka na odpadovou legislativu, presentovaný JUDr. Zbyňkem Zachou. Text vystoupení je zde

Zatím co „naši přátelé“ se snaží všemi možnými i nemožnými způsoby zdiskreditovat naše podnikání, SVDS se snaží, aby zaměstnanci, pracující v segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin, měli kvalifikaci odpovídající Nařízení č. 333. SVDS ve spolupráci se Střední školou služeb a řemesel zanedlouho rozjede pilotní projekt.

Představení školy a spolupráce s SVDS odprezentovali v zastoupení za ředitelku školy Bc. Dundr, kterého doplnil vedoucí projektu za SVDS, Ing. Emil Polívka zde. Presentace Střední školy služeb a řemesel Stochov je zde (Bc. Dundr).

Zvukový záznam vystoupení do polední přestávky naleznete zde

Odpolední program byl od 13 hod. do16 hod věnován vnitřní problematice SVDS.

Byla přijata řada důležitých rozhodnutí. Předevší rozhodnutí o změně stanov, dovolba 7 člena výboru za odstoupivšího PhDr. Jiřího Hejlka (Pavel Ambrož - Barko), zrušení funkce výkonného tajemníka a zvolení členy výboru novým předsedou SVDS Petra Millera.

Významným a průlomovým rozhodnutím 10. shromáždění SVDS, bylo jednomyslné schválení vyjádřit své nesouhlasné stanovisko k záměrům MŽP a k politováníhodným vyjádřením premiera Sobotky a dalších, kterými je dehonestován náš segment podnikání. Bylo rozhodnuto nadále nestrvávat v rezistentní opozici, ale všemi právními prostředky se podobným útokům bránit.

Po ukončení části shromáždění věnované vnitřním záležitostem, pokračoval přerušený ranní blok vystoupením Ing. Havelky, výkonného ředitele ČAOH. K dispozici je pouze zvukový záznam, referát byl bez presenrtace.

Dále následovalo vystoupení Ing. Šulce, výkonného ředitele SPDS ČR. Presentace je zde.

Vystoupení JUDr. Minaříka bylo jak po stránce obsahové tak projevem všemi účastníky pozorně sledované. Zvukový záznam k oběma presentacím, které naleznete zde (OZV obcí) a zde (bezhotovostní platba) je na konci odpoledního záznamu.

Zvukový záznam z celého odpoledního jednání naleznete zde

Stránka se dále upravuje



Petice 


2.12.2014

Účastníci jubilejního 10. shromáždění jednomyslně rozhodli

Peticí oslovit vrcholné orgány a touto formou veřejné žádosti se kategoricky ohradit proti kampani, diskreditující podnikání v segmentu hospodaření s cennými komoditami pro náš průmysl - druhotnými surovinami.

Od 3. 12. 2014 budou ve všech výkupnách a provozovnách petiční archy, na které se budou moci občané podepsat a vyjádřit tak souhlas s textem Petice. Věříme, že naše Petice osloví širokou veřejnost, protože je snaha některých samosprávných orgánů hrubě porušit základní práva a svobody při nakládání s vlastním majetkem.

Text Petice čtěte zde

Příloha Petice zde

Podpisový arch Petice zde

Počet podpisů od   4. 12. 2014

 

 

 

 

 



Program 10. shromáždění SVDS 


19.11.2014

Jubilejní shromáždění ve dvou částech Pozor změna

Dopolední část - Surovinová strategie, Kolektivní systémy,  jak postupovat v případě v případě zmařených investic,vzdělávání pro recykalci, pohled na odpadovou legisltivu očima právníka.

Odpolední část - Vnitřní záležitosti SVDS,

Pokračování dopoledního bloku, Kam směřuje odpadová legislativa - pohled SPDS ČR a ČAOH. Může vlastnictví změnit, když něco označíme odpadem a co mohou a co nemohou OZV změnit..

 

Program jubilejního 10. shromáždění SVDS

čtěte zde

 

Představujeme přednášející:

JUDr. Aleš Minařík                      JUDr. Zbyněk Zacha                 RNDr. Josef  Knápek

Ing. Pavlína Kulhánková            Ing. Petr Havelka              Ing. Veronika Knoblochová

 Ing. Petr Šulc                                Ing. Jaroslava Pichová



Pozvánka na 10. shromáždění SVDS 


18.11.2014

10. jubilejní shromáždění bude ve dvou částech

Pozvánka je zde

Dopolední část bude věnovaná dění kolem odpadových zákonů, legislativě, atd. Vystoupí odborníci z ministerstev, právníci, zastupci spřátelených organizací a další odborníci na problematiku související s připravovanou odpadovou legislativou.

 

Odpolední část bude věnovaná SVDS, změně stanov, volbě nového výboru, který zvolí ze svého středu nového předsedu SVDS



Prezident opět perlil 


12.11.2014

Tentokrát coby zkušený odborník na druhotné suroviny

Čtěte zde

Zásadou ostříleného politika je říkat věci, o kterých ví, že je protějšek chce slyšet.

A tak hlavním důvodem, aspoń se to tak jeví podle medií, šlo hlavně o to jedno plácnutí na hromadu argumentů, které jen zastírají pravý důvod, ale jak všichni víme, o penězích se nemluví, protože ty jsou přece až na prvním místě. Již jsme měli jednoho odborníka "na fšechno", zdá se, že máme dalšího. Kdysi jsem kandidoval jak v Severočeském pak později také v Severomoravském kraji a troufám si říci, že o tom něco vím, ale že by neschopnost státní správy v oblasti správy svého majetku a v ochraně soukromého vlastnictví byla stěžejním problémem těchto regionů, pak to lze přijmout pouze s vážnou tváří a bylo by na mistě se spíše zeptat toho dobře vypadajícího pána s řetězem, jestli rozumí tomu, co se u nich v kraji skutečně děje a proč páni konšelé vymýšlí opatření, která problematiku krádeží vyřešit nemohou.

Chce to lepší přípravu a pozornost věnovat skutečným problémům, pane prezidente, protože takto to vyznívá  jakoby na objednávku.

Petr Miller                                                                                                                                    výkonný tajemník SVDS



Dotaz pro náměstkyni Peštovou 


21.10.2014

V originále "opatrný dotaz"

Text je neúplně převzatý z mailové korespondence a vložený do Wordu. 

 

Čtěte zde



Něco z Pečeného sněhuláka 


21.10.2014

Co se všechno může ve výkupně stát aneb co všechno se dá za peníze nás všech pořídit v ČT

Ještě že nás neopouští humor. Tak příjemnou zábavu.

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10711289962-peceny-snehulak/413237100221008/obsah/357989-ve-sbernych-surovinach

Tak, zábava skončila a teď trochu jinak. Svým příspěvkem šot ČT výstižně okomentoval náš člen takto:

Scénka z výkupny kovů kterou obsahuje tento pořad je vtipná a opravdu  dobře zahraná. Kdyby šlo pouze o humor s nadsázkou, tak povedená. Bohužel, za ty roky osočování a na naše podnikání házení všemožné špíny, opřené o lži, dohady a šíření poplašných zpráv jsme se naučili, že za každou takovou perlou, byť k zasmání, je nutné hledat co za tím zase vězí. A ejhle, opět je to "náhodná shoda okolností",  že se to objevilo v televizi současně s podáním petice SMO ČR, jejíž opakující a zavádějící falešný obsah už lze považovat za evergreen. Nebudeme předjímat na kolik ta veselá scénka nás všechny přišla, ale rozhodně chceme se ohradit proti výroku pana premiéra Sobotky, který je za hranou únosnosti.

Pane premiére, většina z našich firem je zapojena svou činností do  průmyslového řetězce nakládání s druhotnými surovinami a jejich recyklace, zaměstnávají tisíce lidi, odvádějí státu daně. V našich provozech pracují kvalifikovaní lidé, mnozí s vysokoškolským vzděláním a majiteli jsou i lidé s poslaneckým mandátem. Je nemorální  aby kdokoliv, natož premiér, označoval naši činnost za quazipodnikání. Očekáváme, pane premiére, že svá slova zvážíte.

Pane premiére, jak by se Vám líbilo, kdybychom mluvili o quazivládách, quazipremiérech,  quaziposlancích, quazisenátorech, quazistarostech, quazipolitice, quazizákonech,  quazivyhláškách a quaziinformacích v quazimédiích. To by nebylo moc kulturní, není-liž pravda, pane premiere?

Vaše vyjádření, pane premiére, k nám však vyslalo ještě jeden signál. Dlouho připravovaná změna, dnes již archivního zákona č. 185/2001 Sb., i když zatím není jasná její konečná podoba v jednom nebo ve dvou zákonech, se rodí za mimořádného zájmu mnoha různě motivovaných subjektů. Už věcný záměr signalizuje problémy s uspokojením všech očekávání. Váš nešťastný výrok, pane premiére, k hledání optimálního řešení nepřispěl. Spíše naopak.

 

 

 


<<  <  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  > >>

 

EuRIC
EFR
EFR
 
 

© Web4ce s.r.o. 2015 | Provozováno na CMS E4E | Mapa webu

Vyhledat